- Knowledge is power
- The Future Of Possible
- Hibs and Ross County fans on final
- Tip of the day: That man again
- Hibs and Ross County fans on final
- Spieth in danger of missing cut
Bliže nam se topliji mjeseci stoga je pravo vrijeme za pripremu klima uređaja u vozilu jer ugodna temperatura u kabini vozila ne znači samo ugodno putovanje, već i sigurno putovanje.
Pravilan rad klima uređaja u vozilu važan je zbog ugodnosti, sigurnosti, ali i zdravlja vozača i suputnika.
Mnogi podcjenjuuju ispravan rad klime a to ne bi trebalo da bude pravilo ako želimo dugovječniji rad i očuvanje zdravlja.
Iako nas još uvijek prati dnevna fluktuacija vanjske temperature uskoro će visoke temperature prevladavati tokom cijelog dana.
Klima uređaj radi na principu kompresijskog rashladnog uređaja pri čemu se rashladno sredstvo komprimuje u obliku plina, zatim se kondenzuj odvodom topline te ponovo isparava.
Kad se kružni tok rashladnog sredstva aktivira, kompresor isisava iz isparivača hladno rashladno sredstvo u plinovitom stanju.
Kompresor komprimira rashladno sredstvo, pri čemu se ono zagrijava te se zatim tlači u kondenzator. Pri tome se komprimirani vrući plin rashlađuje strujanjem zraka. Dostizanjem točke rošenja, plin se kondenzira. Nastalo tekuće rashladno sredstvo prolazi kroz spremnik koji je najčešće ujedno i filter za vlagu i pri tome se isušuje. Eventualno prisutna vlaga ili onečišćenje filtrira se putem integriranog umetka (isušivača). Rashladno sredstvo koje je pod tlakom dalje struji od spremnika za tekućinu prema ekspanzijskom ventilu. Ekspanzijski ventil prigušuje protok rashladnog sredstva i regulira količinu sredstva koje se dalje injektira u isparivač (za regulaciju mu je potrebna informacija o temperaturi rashladnog sredstva na izlasku iz isparivača što je riješeno konstrukcijom samog ventila (senzorom ili protokom sredstva kroz sami ventil)). Tekuće rashladno sredstvo koje je ekspanzijski ventil propustio u isparivač, isparava zbog naglog pada tlaka (prigušenje), a potrebna toplina isparavanja uzima se iz vanjskog zraka koji struji preko lamela isparivača. Pri tome se taj zrak hladi te se koristi za hlađenje unutarnjeg prostora vozila. Rashladno sredstvo, koje je sada ponovo potpuno u plinovitom stanju, ponovo usisava kompresor te kružni tok počinje ispočetka.
Isparivač osim prethodno navedene funkcije ima ulogu i smanjenja vlažnosti u kabini vozila, a skupljena vlaga se posebnim crijevom odvodi van vozila. Upravo iz tog razloga se pojavljuju lokvice vode ispod vozila.
PREVENTIVNA PRIPREMA KLIMA UREĐAJA
Prvi korak je provjera količine rashladnog sredstva pa se stoga najprije mora izvući stari plin iz sustava. Kad je sustav bez plina prema potrebi provjerava se ulje u kompresoru klima uređaja. Slijedi tlačna provjera propusnosti dušikom i tek kad smo se uvjerili u nepropusnost sustava slijedi vakuumiranje. Nakon vakuumiranja proces punjenja završavamo punjenjem sustava obnovljivim rashladnim sredstvom, odnosno plinom. Uređaj za punjenje klima uređaja ima filtar koji pročišćeni plin vraća natrag u sustav, naravno nadopunjen eventualnim manjkom. Naravno provjeravaju se i svi filtri peludi koji se po potrebi zamjenjuju.
Redovne provjere klima uređaja u vozilu su potrebne i zbog filtra-isušivača vlage koji u sebi nosi granulat, a koji se može raspasti i završiti u sustavu pri čemu može doći do začepljenja koje će posljedično onesposobiti cijeli sustav klimatizacije. Upravo iz tog razloga je potrebno djelovati preventivno i navedeni filter zamijeniti prema preporuci proizvođača. U slučaju kad je sistem klime ostao otvoren (izložen vanjskom zraku) uslijed većeg popravka – u tom slučaju ga je potrebno odmah zamijeniti.
Gdje su još mogući problemi? Gumena crijeva s vremenom mogu postati porozna i propuštati plin, odnosno loše brtviti. Također, na spojevima se s vremenom od vibracija može pojaviti zračnost kroz koji „bježi“ plin. Na nekim modelima vozila je kondenzator (hladnjak klime) smješten posve uz hladnjak motora i s vremenom od vibracija nastanu pukotine koje propuštaju plin. Tu je rješenje samo zamjena.
Vijek klima uređaja uz pravilnu upotrebu i redovan servis bi trebao pratiti vijek samog vozila.